Artist Page DONALD JUDD ドナルド・ジャッド
ドナルド・ジャッド|DONALD JUDD
1989.10.11(水)- 1989.10.28(土)
- この展覧会はギャラリーヤマグチ の最初のドナルド・ジャッドの近作の展覧会です。
ドナルド・ジャッドの近作
小林 昌夫
周知のとおり、ドナルド・ジャッドは1960年代にアート・シーンにあらわれた多くの作家と同様に、最初絵画の制作からスタートし、後に立体作品へと移行した。現在検証できる絵画作品は1960ー61年に制作された20数点にすぎないが、それらの作品の多くは、平坦に塗られた地の上に一本ないし、複数の有機的形体の曲線が描かれたものである。しかし、総じてこれらの絵画に特筆されるべき革新性や、独自性を見出すことは困難であるが、その中で興味深いのは、後年の立体作品の重要な要素である同じ形の反復が平面上で試みられているという点である。
ジャッドを絵画から平面へと向かわせた要因のひとつに他の作家の作品を見る目、つまり批評家としての目が働いたことが推測される。彼の履歴でもわかるとおり、ジャッドはコロンビア大学大学院で美術史専攻中の1959年から「アート・ニューズ」、「アート・マガジン」誌の展評を担当し、ほぼ毎月おもにニューヨークの美術館、画廊で開催された展覧会のリヴューを執筆しているが、その対象は現代美術にとどまらす、中性ヨーロッパ美術、アジアの仏教美術等きわめて多彩である。
こうした批評活動を続けるなかで、ジャッドはヨーロッパ美術の伝統主義に対する批判を強め、それを乗り越えるための手段として、テーマや遠近技法などの伝統様式を排除した立体作品の制作へと向かったのである。
ジャッドが獲得したミニマリズム表現は、作品に何かを連想させるような具体的なイメージを与えず、極度に単純化された形態と徹底したシンメトリーによって、物体の存在そのものを提示するものであった。均質のアルミニウム、ステンレス、木製の板による箱の作品をみても、作者の手の痕跡はまったく認められず、あくまでも寡黙である。しかし、それらはイリュージョンやイメージに依存してきた従来の芸術概念を乗り越え、芸術の新しい存在のあり方を示すこととなった。
ところで、ジャッドの近作を観た時、まず気がつくことは、一つの作品に複数の色彩が用いられているという点である。もちろん1960年代および70年代に制作された数多くの作品のなかにも、全体やあるいは部分的に色彩をほどこしたもの、また赤、青、黃などのプレクシグラスを用いることで作品に色彩を取り込んだものがある。しかしそれらは一つの作品に対して、ひとつの色彩が用いられているのであり、近作にみられる色彩の対比、もしくはそれによってもたらされるある種のイリュージョンとは、およそ異なった性格を持っていた。初期の作品における色彩は、着色されたプレクシグラスがそうであるように、たとえ金属にペイントされたものであっても、それは材質、つまり板、ステンレス、アルミニウムの表面と等価のものであった。ジャッド自身が絵画でも彫刻でもない〈特殊な物体(Specific objects)〉と規定し、「部分は均質であり、構造、色彩、表面、材質は完全に全体の形態と等価である」作品において、色彩は物体(=作品)に同化されるべきものであった。
近作における複数の色の使用は、このようなジャッドの理論といかに整合するのだろうか。出品作品No.3をみると黒、黃、黄土色、濃紺、青に色彩された18個のトレイ状の箱が背中あわせに結合され、全体が筒状の直方体となっている。壁面にレリーフとして設置されるこの作品で最初に目に入ってくるのは、全体の6つの箱の色彩であり、続いて全体の構造が把握されていくことになる。ここにおいては、色彩は一見全体の形態に対して優位を与えられたかのようにも思える。ところが全体の形態を把握した後に、再びそれぞれの色彩に目を戻した時、はじめに体験した色彩のインパクトは急速に衰え、作品の全体性のみが、際立ってくるのである。
同様の体験はNo.1でもなされることである。構造としてはアルミニウムによる単体の箱型であり、色彩もペイル・グリーン一色が用いられ、旧作の延長線上にある作品といえよう。ここでも奥の面に用いられたプレクシグラスの色彩が印象的であるが、全体の形態に対して何ら優位に立つことなく、等価であるにすぎない。
つまり、ジャッドの近作における色彩の使用は、部分=色彩と全体との循環的体験を促す役割をはたし、究極的には彼が一貫して追求してきた全体の形態とそれを形成する諸要素との等価関係を新しい方法論によって成立させたのである。
DONAJD JUDD’S RECENT WORKText by Masao Kobayashi
It is well-known that Donald Judd, like many of the artists who were prominent in the art scene of the 60’s, began with painting and later changed to sculpture. There are only about 20 of his paintings done between 1960 and 1961 which can be identified today. Most of them contain one them contain one or several curved lines which delineate an organic form on a flatly-painted ground. It is difficult to see any remarkable innovation or originality in these works, but it is interesting to note that repetition of the same form, a major characteristic of his later three-dimensional works, has already been attempted in two dimensions.
One factor which we might suppose led Judd to change from painting to sculpture was his critical views on the work of other artists. Judd began to write reviews for Art News and Arts in 1959 while still a graduate student in art history at Columbia. Usually doing one review a month on exhibitions seen in galleries or museums, mostly in New York. He covered a wide variety of subjects, including medieval European art and Buddhist art from Asia, in addition to contemporary art.
In the process of writing criticism, Judd became more critical of traditionalism in European art, and he turned to making sculpture as a way to eliminate such as subject matter and perspective.
The minimal expression which Judd achieved contained no specific images which recalled anything outside the woke. With drastically simplified forms and straightforward symmetry, he presented physical objects as existing in themselves. His boxes, made of homogeneous materials like aluminum, stainless steel, and wooden boards, never show traces of the artist’s hand and remain impassive. These works transcended previous art concepts, which relied on illusion and imagery, and demonstrated a new mode of existence for art.
When viewing Judd’s recent work, the first thing that one notices is that a number of colors are used on each piece. O f course, there are many examples of the use of color among the works which Judd produced during the 60’s and70’s. In many pieces, he added color by the use of red, blue, and yellow piexiglass. In these cases, however, no more than one color was used in each piece of sculpture, and this use of color was different in character from the contrasting color and the kind of illusion which is created in the recent works. Color in the early works, whether paint on metal or colored plexiglass, was material. That is, it had the same value as the surface of wood, stainless steel, or aluminum. Judd defined his works as “specific objects” which were neither painting nor sculpture. “The parts are homogeneous, and the structure, color, surface, and texture all have the same value as the overall form.” Color should be unified with the object (the artwork).
How can we reconcile the use of multiple colors in Judd’s recent works with this theory? Work No.3 in the present exhibition is composed of 18 tray-like boxes, variously colored black, yellow, ocher, dark blue, and light blue, which are joined to form a cylindrical, cubic structure. This work is displayed as a wall relief, and the first thing we notice is the colors of the six boxes on the front. The overall structure is only grasped subsequently. It seems at first that, in this instance, color has been given precedence overall form. However, after we have taken in the entire form and returned our attention to the individual colors, the impact of the colors experienced at first dies away, and the overall aspect of the piece comes to the fore.
Work No.1 provides the same kind of experience. A single box made of aluminum, pale green in color, it seems to be an extension of Judd’s previous work. The color of the plexiglass used in the back of box attracts our attraction, but it has the same value as other parts of box and does not stand out separately from the overall form.
Thus, the use color in Judd’s recent work leads to a circular experience of the entire work in which the color is seen as one equally-valued part of the whole. Essentially, Judd’s has used a new methodology in an ongoing pursuit to establish a relationship of equivalency between an overall from and the elements of which it is composed.