Artist Page SIMON FITZGERALD サイモン・フィッツジェラルド
サイモン・フィッツジェラルド|SIMON FITZGERALD
2022.10.05(水)- 2022.11.26(土)
Part 1: 10/05 - 10/22 Part 2: 10/25 - 11/12 Part 3: 11/15 - 11/26
風吹くとき
ジェームズ・クック中尉は金星の太陽面通過を観察するために、ロンドンから太平洋のタヒチに向かう船 HMS エンデバー号を指揮し、1768 年 8 月 13 日にプリマス港に立ち寄りました。そこで出迎えたのは、ジョセフ・バンクス (当時、最も卓越した植物学者になる裕福なアマチュア植物学者)、バンクスの 2 匹の犬と 4 人の使用人、彼の仲間であるスウェーデンの博物学者ダニエル・ソランデル、フィンランドの博物学者ハーマン・スポーリング、天文学者のチャールズ・グリーンと 2 人の芸術家、すなわち、スコットランドのランドスケープ・ アーティスト、アレクサンダー・ バカンと、スコットランドの植物イラストレーターで自然史アーティストのシドニー・ パーキンソンです。
バンクスが任命した2人のアーティストは、動植物を収集特定し、それらを鉛筆、木炭、インク、水彩でスケッチ ブックに記録していました。アレクサンダー・バカンはてんかんを患い、タヒチで発作のため亡くなりましたが、シドニー・パーキンソンは、ニュージーランドとタヒチで出会う先住民の美しい肖像画を含む、1,000 点近くの素描や絵画を制作し続けました。船が 1771 年に最終的にロンドンに戻ったとき、ジョセフ・ バンクスは数人の芸術家を雇ってパーキンソンの作品の版画を制作させました。これらの版画は、ジョセフ・バンクスが 1820 年に亡くなった後、大英博物館に寄贈されました。これらの版画の最初の完全なカラー版 (『フロリレギウム(植物図鑑)』と呼ばれる)は、1980 年から 1990 年にかけて 34 巻にもなって出版されました。
残念ながら、シドニー・パーキンソンも帰路の航海で亡くなりましたが、発見という考え方を示し、大成功をおさめたこの先駆的な航海は、それ以後、あらゆる航海にはアーティストを同伴するという前例となりました。芸術家の目と手は、科学者、植物学者、人類学者、そしてもちろん一般の人々に、彼らが見たものに関する知識を記録し、伝達するための不可欠なツールとなったのです。パーキンソンの作品は、それ自体が芸術作品として保存されており、これを証明するかのように、テムズ ・アンド・ ハドソンによって 2018 年に出版された『フロリレギウム』(植物図鑑)のはるかに短いバージョンには、美術史家のメル・ グッディングによるエッセイが含まれています。
サイモン・フィッツジェラルド(森口)2022
Part 1: 10/05 - 10/22 Part 2: 10/25 - 11/12 Part 3: 11/15 - 11/26
When the Wind Blows
Lieutenant James Cook commanding the Ship HMS Endeavour from London to travel to Tahiti in the Pacific Ocean in order to observe the transit of Venus across the sun, first made a stop at Plymouth harbor on 13 August 1768 to pick up Joseph Banks ( a wealthy amateur botanist who would become the greatest botanistst of his age) , his two dogs and four servants, his companion the Swedish naturalist Daniel Solander, Finnish naturalist Herman Sporing, the astronomer Charles Green and two artists; Scottish landscape artist Alexander Buchan and Sydney Parkinson, a Scottish botanical illustrator and natural history artist.
The two artists appointed by Banks were there to assist with collecting and identifying species of plant and animal life and recording these in their sketch books in pencil, charcoal, ink, and watercolor. Alexander Buchan suffered from epilepsy and died from a seizure in Tahiti, but Sydney Parkinson went on to make nearly a thousand drawings and paintings including beautiful portraits of the native peoples he was to meet in New Zealand and Tahiti. When the ship finally returned to London in 1771, Joseph Banks employed several artists to create engravings of Parkinson's work. These engraved plates were given to the British Museum after Joseph Banks died in 1820. The first complete colour edition book of these prints (called the Florilegium) was published between 1980 and 1990 in 34 parts.
Sadly, Sydney Parkinson also died on the voyage home, however the scale of the success of this pioneering voyage of discovery set a precedent for including artists on all such future voyages. The artist’s eye and hand had become indispensable tools for recording and transferring the knowledge of what they had seen to scientists, botanists, anthropologists, and of course the general public. Parkinson’s works have endured as works of art in their own right and as if to prove this, a much shorter version of the Florilegium published in 2018 by Thames and Hudson included essays by the art historian Mel Gooding.
Simon Fitzgerald (Moriguchi ) 2022