Artist Page Simon Fizgerald サイモン・フィッツジェラルド
サイモン・フィッツジェラルド SIMON FITZGERALD -Theoria –
2008.11.01(土)- 2008.11.22(土)
「テオリア、須彌山からアトス山への想像の巡礼」
私がイギリスで美大生であった頃、アメリカ人のカトリック教神父トーマス・マートンの著書に出会った。ケンタッキー州にあるゲッセマニ修道院の彼の独房には、彼の友人であった画家アド・ラインハルトから贈られた小さな黒い絵画が掛かっていたという話しを読んだことを覚えている。黒いミニマル抽象絵画の前で一人祈るマートンのイメージは、以来鮮明に私の中に記憶された。
およそ二年前私は、最初の一週間は強烈な痛みがあり約一ヶ月入院した。その一ヶ月の間に自分自身について多くを学んだが、最も私自身に残ったことは、我慢できない痛みに対する究極の反応であり、それは祈るという事であった。私は30年ほどにもわたって精神修養について学び、訓練を受けてきたので、祈りは特に私にとって新しいことではない。しかし、この祈りはこれまでとはまったく異なる経験であり、何かもっと抽象的なことであった…。そこで私は、マートンの独房に掛かったラインハルトの絵画について再び考え始めた。
2004年の個展「インドラの網」以来、私の想像の中でこれまでとは異なる聖なる山に登り、それが新しい一連の絵画の焦点となるようにしてみたいと考えていた。私は次の山を見つけたと 今感じており、祈りがどのようなかたちに自分には見えるのかを確かめたかったのである。テサロニケ人への第一の手紙(5:17)においてパウロは、朗読者達に「絶えず祈りなさい」と説く。この大変に有名な唱句は、14世紀ギリシャ、アトス山の正教会僧院でヘシュカスト修道士による絶え間ないイエスの祈りの諳誦のための基礎になった。私は視覚的に同意義な絶え間ない祈りとして、普遍的なキリスト教の祈りの言葉である「主よ、憐れみたまえ キリスト、憐れみたまえ」というテキストを使うことに決めた
。
ドローイング「Silent Sound」はパリンプセストのようなもので、消された層が連続して透けて見え、しばしば祈りにつきものの混乱や反響を作りだしているように表面を左右している。「Open Book」は、色彩に独特の深みをもたらし、重厚な絵画に仕上げるべく液状の琥珀を混ぜた油絵具が分厚く重なっている絵画である。テキストは絵画の内や外から現れてはまた溶け込んでゆく。それはちょうどあのような修行をした誰もが知っているように-ちょうどこんな境地になるのだ。
トーマス・マートンは一体どんなふうに感じただろう。
サイモン・フィッツジェラルド 2008
”Theoria, an imaginary pilgrimage from Meru to Athos”
When I was an art student at college in England I came across the writings of the American Catholic Priest Thomas Merton. I remember reading that he was given a small black painting by his friend the painter Ad Reinhardt, which he hung in his cell in the Abby of Gethsemani in Kentucky. This image of Merton praying in his cell in front of a black minimal abstract painting has remained vividly with me ever since.
About two years ago I spent a month in hospital, the first week in intense pain. I learnt a lot about myself in that month but what stays with me most was my ultimate reaction to pain I felt I couldn't bear, I prayed. Prayer is not particularly new to me, I have studied and trained in spiritual practice for something like 30 years but this prayer was a totally different experience, something much more abstractノand I began to start thinking about Reinhardt's painting in Merton's cell once again.
Since my exhibition "Indra's Net" in 2004 I have wanted to climb another spiritual mountain in my imagination and let it become the focus for a new set of paintings. I wanted to see how the shape of prayer would look to me now that I felt I had found my next mountain. In his first letter to the Thessalonians (5:17) Paul exhorts his readers to pray continually and in 14th century Greece this very famous verse became the foundation for continual recitation of the Jesus Prayer by the Hesychast monks of the Orthodox Church in their monasteries on Mount Athos. I decided to use the text of the universal Christian prayer "Kyrie eleison Christe eleison" as a visual equivalent of continuous prayer.
The [Silent Sound] drawings are like palimpsests, the erased under layers continue to show through and influence the surface, creating the confusion and echoes that often accompany prayer. The [Open Book] paintings are in thick layers of oil paint mixed with liquefied amber to give a particular depth to the colour and heaviness to the paint. The text is seen as emerging and remerging in and out of the paint, and as anyone who has tried to follow such a discipline knows - this is just how it feels.
I wonder how Thomas Merton would have felt?
Simon Fitzgerald 2008